( На урок – презентацію
запрошені всі учні початкової школи)
Тема. НЕВТОМНІ ТРУДІВНИЦІ.
Мета.
Розширити інформованість учнів про бджільництво, продукти бджільництва,
біологію бджолиної сім’ї; збагачувати словник учнів, розвивати пам'ять,
мислення; виховувати любов до української мови, працелюбність, миролюбність,
доброту та щедрість, дбайливе ставлення до бджоли – трудівниці.
1.Організація класу
Доброго ранку!
Доброго дня!
Вчора, сьогодні, завжди
і щодня!
Хай плещуть
долоньки, тупають ніжки,
Працюють голівки і
сяють усмішки.
Доброго ранку!
Доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю
вам я!
2.Мотивація до навчальної діяльності. Повідомлення теми і
мети уроку.
Сьогодні ми вас
запросили на незвичайний урок. А урок у царство комашок.
Загадка
Хто у вулик мед
приносить?
Хто смугастий одяг
носить?
Працьовита, хоч
мала!
Хто це, діточки? …
(бджола)
От ми і запрошуємо
вас на урок у бджолине царство. Школа, як вулик, а діти, ніби бджілки, в нім.
Тому я представляю вам бджолиний рій ( в ролі учні 4 класу).
(Діти під музику у костюмах бджілок забігають
у клас. Обов’язково у дівчаток – жовті бантики)
А я сьогодні буду
головною бджолою і керуватиму роботою бджолиної сім’ї.
Не за далекими
морями,
Не знаю вірите чи
ні,
А в Солгутівській
стороні
Є шкільне бджолине
царство…
Із бджілками
познайомтесь
Ви поближче – не
відмовтесь!
Їхні думки
поважайте,
Учень:
Усі ми – учні
небайдужі,
Цікаво жити любим
дуже!
А що уже талановиті
У бджолинім класі
діти!
На цьому вступ
кінчаємо-
Урок розпочинаємо!
Учитель: Тема сьогоднішнього уроку «Невтомні трудівниці». Ми на уроці розкриємо
сторінки про життя бджіл, про їх користь для людини і природи, узнаєте цікаві
факти про бджіл та що про них говорить народ. Учні 4 класу працювали, як
бджолиний рій, готувалися довго, шукали матеріали про бджіл в бібліотеці, в
інтернеті, брали інтерв’ю у сільських пасічників. Як у вулику в кожної бджоли
своє завдання, так і у нас – кожен отримав своє завдання і сьогодні результати
пошуку представить вам.
3. Основна частина уроку
НАШ ДЕВІЗ: «
Працюй, як бджола: не лише для себе, а й для людей».
ГРУПА № 1 «РОБОТА
БДЖОЛИНОЇ СІМЇ».
1.Бджолина сім’я
подібна до королівства. У кожному вулику проживає від 20 до 60 тисяч бджіл.
Серед них є головна бджола, яку легко впізнати, бо вона значно більша від інших
бджіл. Вона відкладає яйця і відповідає за народження сім’ї. Цю бджолу
називають маткою. Вона живе понад 5 років, потім старіє, обирають нову – молоду
і вона виштовхує стару з вулика.
2.Жодна бджола не
втручається у справи інших. Ця комаха живе 2 місяці та є справжнім прикладом
виживання в найскладніших життєвих ситуаціях. Наприклад, бджола, яка збирає соняшниковий
мед, гине через 2-3 тижні, бо пошкоджує крильця об соняшникове листя. Якщо
бджола когось вжалила, вона помирає.
3.Дуже молоді
бджоли прибирають у вулику, сторожують гніздо, складають у комірки квітковий
пилок, випаровують зайву воду з нектару, переробляють його на мед.
4.Робочі бджоли
вилітають збирати корм. Також у бджолиній сім’ї існує зовнішня охорона. Ці
бджоли визначають ворога за запахом, не пускають до вулика чужих, ніколи не
сплять, мають особливий нюх
Учитель: Від бджоли ми маємо не тільки продукти бджільництва, а
й ту користь, що бджола запилює рослини. Щодня 1 бджола навідує близько 7 тисяч
квіток. Недарма бджіл називають крилатими агрономами. Вони запилюють квітучі
рослини, завдяки чому утворюється зав’язь, потім – плід і ми збираємо гарний
урожай.
ГРУПА №2 «ЦІКАВІ
ФАКТИ».
1.У бджоли п’ятеро
очей. Крім двох основних, на панцирі голови є ще троє – майже непомітних очей.
Ось чому бджоли безпомилково визначають час доби.
2.Швидкість польоту
бджоли – 65 км за год. Бджола піднімає вантаж у 2 рази важчий за себе.
3.Щоб видалити
зайву вологу з нектару, бджолі треба зробити 27 тисяч змахів крильцями за
хвилину.
4,Щоб приготувати
100г меду, бджола повинна взяти нектар із 1 мільйона квіток, принести до вулика
15 тисяч таких вантажів.
ГРУПА №3 «БДЖОЛИНІ
ПРОДУКТИ».
1.(Слайд – шоу про
мед)
2.Віск
використовують для виготовлення свічок, у парфумерії.
3.Прополіс,
квітковий пилок, маточне молоко – це цінні ліки. Лікування продуктами
бджільництва – АПІТЕРАПІЯ.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Учитель:
Бджілки працювали і
втомились,
Вставай і швидше втому проганяй.
Для настрою,
бадьорості і сили
Фізкультхвилинку
жваво починай!
***
І над квітами кружляють.
Крильця свої
розминають,
Ніжками всі
чеберяють.
1,2,3,4 –
набираються всі сили.
Нахилились,
повернулись,
До товариша
всміхнулись.
Як зачують десь
нектар,
То присядуть зразу
там.
Крильця вгору всі
підняли,
Покружляли,
політали
Й на місця всі
посідали.
***
Учитель: «БДЖОЛА В ІСТОРІЇ».
У народі бджолу
вважають святою комахою, тому що у Біблії вона згадується понад 60 разів. У
світі існує 3 пам’ятники бджолі: 1 – у Польщі, 2 – у Японії.
Найдавніше
зображення бджоли знайшли на скелі в Іспанії ( йому більше 15 тисяч років).
У Київській Русі
бджола була у великій пошані. Коли Київський князь Володимир влаштовував свято,
то з його погребів викочували гостям по 300 бочок з медом.
У Стародавньому
Єгипті люди теж вірили в чудодійну силу меду. Мед входив до складу багатьох
ліків.
-
А
чи вживаєте ви мед?
-
Коли?
-
У
якому вигляді?
-
Що
ще знаєте про бджіл?
-
Чи
знаєте ви сільських пасічників?
ГРУПА
№4 « ПОЕТИ ПРО БДЖІЛ».
( Гумореска Павла Глазового « Як ми з кумом мед качали» -
інсценізація)
ГРУПА
№5 «ІЗ СКАРБНИЦІ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ».
Прислів’я
-Люди
раді літу, а бджола квіту.
-Де
багато квіток, там і медок.
-Бджіл
тримати – не в холодку лежати.
-Одна
бджола меду не наносить.
Народні прикмети
1.
Бджоли
вилітають із самого ранку – на ясну погоду.
2.
Бджоли
літають допізна – до негоди.
3.
Якщо
збирається гроза, а бджоли працюють – дощу не буде.
4.
У
вулику сильно дзижчать бджоли – до дощу.
Народні повір’я
1.
Якщо
на Явдохи ( 14 березня) калюжі повні води – будуть вулики повні меду.
2.
17
квітня – Зосима ( опікуна бджіл). Вітай бджолу на Зосима, будуть рої та вощина.
3.
19
квітня – Івана Старопечерника. Погодуй бджолу на Йвана – нарядять тебе , як
пана.
Учитель: А ще вчені виявили надзвичайно цікаві факти.
Виявляється, що бджоли ще й танцюють (
відеозапис танцю бджіл – науковий)
Наші бджілки теж
затанцюють вам танець ( під пісню
Аліни Гросу «Бджілка»)
4.Підсумок уроку
Бджоли носять в
соти мед, а ми у ваші голівки – знання.
-
Що
найбільше запам’яталось?
-
Що
сподобалось?
Отож,
берімо приклад з бджолиної сім’ї: якщо трудитись, то всі разом, як бджілки.
Шануйте і бережіть Божу комаху – бджолу, а з нею й нашу колиску – матінку
природу!
Бджоли
вулик залишають,
Працювати
поспішають!
Гостей
медом пригощають,
Радості
в житті бажають!
( Діти пригощають присутніх медяниками з медом)
СКажіть пасічник Є.Волощук Вам не родич?
ВідповістиВидалити