Учитель – це
скрипаль дитячих сердець:
як поведе смичком,
таку мелодію і почує.
( В.О.Сухомлинський)
( В.О.Сухомлинський)
Маленькі чомусики
вперше приходять до школи. Вдивляюся в допитливі оченята малечі. В одних бачу
цікавість, у інших мерехтять вогники пустунчика. І от починається навчання.
Малята йдуть до школи з великим бажанням, і батьки бачать, що дітям добре у
школі. Усі мої першокласники перебувають на різних рівнях розвитку, і той, хто
відстає від своїх однолітків, ні в чому не винний. Учні опанують матеріал
кожний у свій час. Стараюсь бути для шестирічної дитини джерелом не тільки
світла, а й тепла. Особливо намагаюся зігріти цим теплом тих, хто недоотримав
його у дошкільному дитинстві. Першокласник, як правило, такий, яким його бачить
учитель. Він схожий на квітку, яка розкривається назустріч сонцю. Якщо до нього
підходити з любов’ю й вірою в успіх, він повертається до вчителя своєю світлою
стороною. Ідучи до школи, дитина прагне чогось нового, радісного для себе,
сподівається на успіх і чекає похвали від учителя. Чи можна зробити так, щоб
школа стала «золотим часом» у житті
кожної дитини? У класі створюю доброзичливу атмосферу, не виділяю кращих та не
висміюю гірших, вчу співпереживати, допомагати, жити за правилами маленької
шкільної сім’ї. Прагну , щоб кожен урок сіяв у дитячих душах добро та красу,
формував би людяне в людині. Піднімають настрій, створюють позитивний настрій
на уроці хвилинки радості.
Знайомство з
дітьми, своїми майбутніми першокласниками, починаю з п’яти років. Проводжу
збори батьків, знайомлюся з їхніми сімейними традиціями, системою виховання.
Знайомлю батьків з «Батьківською педагогікою» В.Сухомлинського, «Золотими»
правилами виховання…
Сьогодення вимагає
від педагогів переосмислення багатьох освітніх канонів. Школа потребує ідей,
теорій, що відповідали б оптимальному розвитку дитини і сучасним потребам
суспільства. Саме тому нині є актуальним звернення до гуманістичних основ
педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського. Працюю за принципом Василя
Олександровича «Виховання без покарання». Адже оцінка – це нагорода за працю, а
не покарання за лінь. «Не можна допускати, щоб оцінка перетворювалась для
дитини на пута, що сковують її думку,» -
писав В. Сухомлинський.
З 2008 року працюю
над методичною проблемою: «Впровадження проектної технології на уроках
природознавства і основ здоров’я.»
Провідна наукова ідея:
Пошук і
впровадження новітніх технологій у формуванні компетентнісного підходу до
виховання і розвитку компетентної особистості, здатної до створення та
аргументації власної точки зору на підставі аналізу та зіставлення інших точок
зору, думок, фактів, законів, закономірностей, інформаційних джерел.
Актуальність досвіду:
формування компетентнісного підходу, пов'язаного з
вихованням і розвитком компетентної особистості, здатної діяти осмислено,
орієнтуючись у мінливому навколишньому світі з виробленими цінностями;
надання учням
можливостей міркувати, зіставляти різні точки зору, формулювати та
аргументувати власну точку зору, спираючись на знання фактів, законів,
закономірностей, вироблених наукою, власних спостереженнях, досвіді;
підвищення
мотивації до навчання;
уміння
створювати і реалізовувати власні навчальні проекти;
творчо і
нестандартно розв'язувати навчальні ситуації;
бути
толерантними до іншої точки зору.
Наш час ставить нові вимоги до людини – її життєвої
компетентності, розвитку потенційних можливостей в світі, який постійно
змінюється і розвивається. Від людини сьогодні потребується в першу чергу –
творча активність – феномен, який не властивий жодній машині, адже пов'язаний
не тільки з запам’ятовуванням та розумінням, але й породженням нового. В той же
час педагогічна практика – це сьогоднішня реальність: діти ростуть,
розвиваються, ідуть до школи і батьки сподіваються на такі освітні послуги, які
б відповідали не просто сьогоденню, але й були спрямовані на майбутнє їх дітей.
Упродовж певного періоду своєї педагогічної діяльності я прагнула зрозуміти:
що для цього необхідно робити ? як це робити?
На власному
досвіді переконалася, що сутність сучасного уроку полягає не лише в змісті, а
й у методиці його побудови, використанні нестандартних форм навчання, які вчать
дітей мислити, розмірковувати, аналізувати, робити висновки, здобувати глибокі
й міцні знання, застосовуючи їх на практиці. Головне завдання своєї
педагогічної діяльності я бачу у тому, щоб не «донести», «пояснити», «показати»
учням, а організувати спільний пошук вирішення завдання, яке постало перед
ними.
Що може бути
краще для становлення особистості, ніж відчуття успіху й особистої значущості у
процесі своєї праці? Одним із таких методів, які відповідають вимогам
повноцінного розвиваючого середовища, є метод проектів.
Метод
проектів — освітня технологія, спрямована на здобуття учнями знань у тісному
зв'язку з реальною життєвою практикою, формування у них специфічних умінь і
навичок, використання здобутків у конкретній практичній діяльності. Педагоги
різних країн, що розробляють даний метод, прагнуть подолати дистанцію між школою
й життям, теорією й практикою. Німецький педагог А. Флітнер характеризує
проектну діяльність як навчальний процес, в якому обов`язково беруть участь
розум, серце і руки, тобто осмислення самостійно набутої інформації
здійснюється через призму особистісного ставлення до неї і оцінку результатів в
кінцевому продукті.
Основні
завдання проектної технології - не лише передати учням суму тих чи інших знань,
а навчити здобувати ці знання самостійно, вміти застосовувати їх для
розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань; сприяти учневі у здобутті
комуникативних навичок; прищепити уміння користуватися дослідницькими
прийомами; робити висновки.
Учні початкової школи мають лише елементарні знання,
досвід, і тому, плануючи роботу із впровадження проектної діяльності, я
враховую не тільки вік і можливості учнів, а ще й залучаю до цієї роботи
батьків. Реалізую ці ідеї як у суто виховній так і в навчальній діяльності.
Завдяки
втіленню технології проектування, учні набувають навичок пошукової роботи через
практичну, самостійну та колективну роботу з додатковою довідниковою
літературою та інтернет ресурсами; мають можливість розв’язати безліч
проблемних ситуацій та застосувати отримані знання на практиці; отримують
позитивний досвід групової роботи, а також усвідомлюють значимість діяльності
кожного для результату загальної справи; оволодівають значним арсеналом методів
дослідження; набувають комунікативної компетентності.
Проект — це «п'ять П»
Проблема — Проектування — Пошук інформації —
Продукт — Презентація. Є шосте «П» проекту — його Портфоліо,
тобто книга, в якій зібрані всі матеріали проекту: результати
дослідницько-пошукової діяльності, схеми, малюнки, фотографії.
Схема
технології проектного навчання - пять етапів:
І етап.
Підготовка. Визначення теми і мети проекту.
ІІ етап.
Планування. Знайомство з джерелами, засобами збору та методами аналізу
інформації, засобами представлення результатів.
ІІІ етап.
Збір інформації. Спостереження, робота з літературою, анкетування, експеримент.
ІV етап.
Аналіз інформації, формулювання висновків.
V етап.
Подання й оцінка результатів. Усний, письмовий звіт та оцінка результатів.
Роботу над
проектами починаю з першого уроку вивчення теми. Спочатку обговорюємо з учнями
їх назви, потім – основні завдання і план роботи. Також проводимо підготовчу
мовну роботу з тем проектів, виконуємо тренувальні вправи. Упродовж вивчення
теми учні збирають додаткові матеріали, опрацьовують окремі питання, проводять
консультації. Проектна діяльність передбачає роботу в колективі. Великий
інформаційний і технологічний обсяг проектів примушує їх об’єднуватися в групи.
Така ситуація сприяє становленню, формує соціалізовану особистість, працюючи у
команді діти вчаться взаємодіяти один з одним. Вирішувати можливі конфлікти,
набувати навичок естетичного міжособистісного спілкування, брати
відповідальність за вибір рішення, аналізувати результати діяльності. Останній
урок – захист проектів– кульмінація всієї дослідницької роботи. Проводиться він
за участю всіх співавторів проектів. Запрошуються гості: учні інших класів,
батьки, вчителі. У ході захисту проектів учні вчаться чітко і переконливо
викладати інформацію, захищати свою точку зору, ставити питання, слухати один
одного. Багатьом дітям такі виступи допомагають повірити у свої сили, у себе.
Презентація проекту сприяє подальшому розвиткові творчої роботи, позитивної
мотивації і є засобом виховання впевненості у собі.
Використання
комп’ютера на уроках та в позаурочний час відкриває для учнів нові можливості
оформлення проектів: створення мультимедійних презентацій у програмі Microsoft
Power Point. Ця програма дозволяє створювати презентації у вигляді слайд-шоу,
презентації з гіпертекстом, включати звук, відео та різні види графіки.
Кількість учнів, які користувалися компьютерами в першому класі складала 15%
від всіх учнів, в четвертому класі виросла до 100%.
Велика роль відводиться учителю. Авторитет учителя
базується на вмінні стимулювати ті види розумової активності дітей, у яких вони
самі особисто зацікавлені заради успіху у практичній діяльності. Учитель стає
ініціатором цікавих починань, винахідливості і творчої фантазії. Мій досвід
роботи над проектами показав, що виступати вчителеві в такій ролі значно важче,
ніж «викладати» заздалегідь розфасовані порції знань за підручниками,
задачниками та ін.. Я вважаю, що основною метою вчителя є не передача знань, а
організація пошукової діяльності учнів. Вчитель сам повинен володіти методами
досліджень, вміти висувати гіпотези, шукати розв’язання проблем, він повинен
бути зацікавлений у інтелектуальній діяльності, мати високу культуру мислення,
бути терплячим.
Протягом 2008-2014 навчальних років ми з учнями розробили
проекти різні за формою, спрямованістю. Такі як: "Зелена аптека", "Безпека в школі", "Ми – пасажири унікального космічного корабля «Планета
земля», «Здоров’ю дитини – зелене світло!», "Ось такі ми першачки", "Осінь йде по Україні", "Твори своє щастя", "Зимонька, зима", "Нехай не буде від вогню біди",
"Цікава математика",
"Що належить до природи? Жива і
нежива природа" та інші.
Я звернулась до
цього методу тому, що він дає можливість в стінах школи формувати творчу
особистість, пробуджує і розвиває в дитині талант, дає можливість дітям
осмислено застосовувати свої знання, реалізує їх соціальні потреби, формує
мотивацію до навчання. Я впевнена в тому що, якщо учень у школі
не навчився сам нічого творити, то і в житті він завжди буде лише наслідувати,
копіювати…
Отже метод проектів допомагає маленьким школярам
набувати ключових компетентностей, без яких їм не обійтись в житті, незалежно
від обраної у майбутньому професії. Початкова школа – це не місце підготовки
майбутніх дорослих, а місце, де дитина живе і вчиться жити в складному навколишньому
світі, працювати, спілкуватися, здобувати необхідні знання. Учитель і учні
йдуть цим шляхом разом, від проекту до проекту.
Проектне
навчання ніяк не повинно ставати певною панацеєю. Я вважаю, що елементи
проектного навчання варто використовувати як доповнення до інших видів навчання, як засіб прискорення росту в особистісному
вимірі.
Моє покликання –
малюки!
Я люблю своїх
малюків за те, що вони є, люблю такими, які вони є. Не хочу їх змінити, а хочу
розкрити та розвинути все найпрекрасніше, що в них є.
Я просто живу разом з ними, змінююсь разом з ними, радію
і страждаю також разом з ними. Для своїх учнів я прагну бути не тільки
вчителем, який дає знання. Я хочу і роблю все для того, щоб вони розуміли:
поряд з ними їхній надійний друг, захисник і порадник. Сію в дитячі серця
розумне, добре і вічне!
Дорогий мій колего!
Маю надію, що мій
скромний досвід стане тобі корисним, педагогічні родзиночки будуть втілені у
життя інших діточок. Пам’ятай, щоб стати справжнім учителем – треба пройти
школу сердечності – протягом тривалого часу пізнавати серцем усе: чим живе, що
думає, з чого радіє і чим засмучується Ваш вихованець. Це одна з найтонших
речей у нашій педагогічній справі. Якщо Ви наполегливо оволодіваєте нею, Ви будете
справжнім майстром!
Багато чого я навчилася у своїх наставників, ще більше у своїх товаришів, та
найбільше – у своїх учнів. Працюю вчителем друге десятиліття. За цей час були і
злети, і прикрощі… Але я ніколи не пошкодувала про ту професію, яку обрала. Щаслива я, що моя
доля – діти!
А діти – це і
щастя, і турбота,
Відповідальність
і тривога теж,
Без відпочинку
й вихідних робота,
Любов така, яка
немає меж!
Література:
Додусенко
Н.О., Нетужилова І.В. Проектна діяльність в початковій школі-Х.:Вид.група
«Основа»,2010 - С.4-13.
Мариновська
О.Школа векторного проект - дизайну.-Івано - Франківськ,2008. -104с.
Онопрієнко
О., Кондратюк О.Метод проектів у початковій школі.- К.: Шк.. світ,2007 - С.4 -
39.
Онопрієнко О.
Управління проектною діяльністю молодших школярів.//Початкова школа. 2005.
-№4.-С.14-16.
Освітні
технології: Навч.-метод. посіб./О.М. Пєхота, А.З Кіктенко, О.М. Любарська та
ін.; за заг. Ред. О.М.Пєхоти.-К.:А.С.К., 2001.-256с.
Підласий І. Як підготувати ефективний урок:Кн.. для
вчителів.-К.:Рад.школа,1989.-204с.
Романовська М. Метод проектів у виховному процесі:
Метод.посіб.-Х.:Ранок,2007.-160с.
Немає коментарів:
Дописати коментар