ГРА – ЦЕ ІСКРА, ЯКА ЗАПАЛЮЄ ВОГНИК ДОПИТЛИВОСТІ
Волощук Н.Г., вчитель початкових класів Солгутівської загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів
В статті йдеться про роль гри, яка стає сьогодні
школою соціальних відносин для кожної дитини, про її вплив на результати навчання
молодших школярів.
Маленькі чомусики вперше
приходять до школи. Вдивляюся в допитливі оченята малечі. В одних бачу
цікавість, у інших мерехтять вогники пустунчика. І от починається навчання.
Малята йдуть до школи з великим бажанням, і батьки бачать, що дітям добре у
школі. Усі мої першокласники перебувають на різних рівнях розвитку, і той, хто
відстає від своїх однолітків, ні в чому не винний. Учні опанують матеріал
кожний у свій час. Стараюсь бути для шестирічної дитини джерелом не тільки
світла, а й тепла. Особливо намагаюся зігріти цим теплом тих, хто недоотримав
його у дошкільному дитинстві. Першокласник, як правило, такий, яким його бачить
учитель. Він схожий на квітку, яка розкривається назустріч сонцю. Якщо до нього
підходити з любов’ю й вірою в успіх, він повертається до вчителя своєю світлою
стороною. Ідучи до школи, дитина прагне чогось нового, радісного для себе,
сподівається на успіх і чекає похвали від учителя. Чи можна зробити так, щоб
школа стала «золотим часом» у житті кожної
дитини? У класі створюю доброзичливу атмосферу, не виділяю кращих та не висміюю
гірших, вчу співпереживати, допомагати, жити за правилами маленької шкільної
сім’ї. Прагну, щоб кожен урок сіяв у дитячих душах добро та красу, формував би
людяне в людині. На уроках читання ввійшли в систему «Хвилинки добриків», коли
діти можуть розповісти про свої добрі справи, проаналізувати погані вчинки та
зробити висновки. З власного досвіду знаю, якщо дітям нецікаво викласти
матеріал, вони його не знатимуть.
Не бачу уроку в початковій школі без гри. «Гра –
це іскра, яка запалює вогник допитливості, цікавості», - писав
В.О.Сухомлинський .
Гра незамінна як засіб виховання правильних взаємин між
дітьми. У процесі гри виявляється чуйне ставлення до товариша, справедливість,
уміння поступитися в разі потреби, допомагати в біді і тощо. Тому усі види
правильно організованих ігор є прекрасним засобом виховання добрих взаємин у
дитячому колективі і надають велику допомогу у вихованні дітей. В.
Сухомлинський писав, що без гри не має і не може бути повноцінного розумового
розвитку. Саме в грі виховуються навички і риси характеру, необхідні в роботі:
подолання труднощів, активна діяльність, радість творчості, окрилення думки,
захопленість своєю справою, гордість успіхами колективу, уява.
Гра
є одним з найцікавіших видів людської діяльності,
провідною діяльністю дошкільника і школяра, засобом його всебічного розвитку, важливим методом виховання. Її назвали “супутником дитинства”, хоч у житті граються не тільки діти, а й дорослі. Дитяча гра — це діяльність, спрямована на орієнтування в предметній і соціальній дійсності, в якій дитина відображає враження від їх пізнання. Мати дитинство — це передусім мати право на розвиток власної ігрової діяльності, яка є важливою складовою дитячої субкультури. Водночас гра є могутнім виховним засобом, у ній, за словами Василя Сухомлинського, реалізується потреба людської природи.
провідною діяльністю дошкільника і школяра, засобом його всебічного розвитку, важливим методом виховання. Її назвали “супутником дитинства”, хоч у житті граються не тільки діти, а й дорослі. Дитяча гра — це діяльність, спрямована на орієнтування в предметній і соціальній дійсності, в якій дитина відображає враження від їх пізнання. Мати дитинство — це передусім мати право на розвиток власної ігрової діяльності, яка є важливою складовою дитячої субкультури. Водночас гра є могутнім виховним засобом, у ній, за словами Василя Сухомлинського, реалізується потреба людської природи.
В дитячому віці гра - це норма і дитина повинна завжди
гратись, навіть тоді, коли виконує серйозну справу. Немає значення чи це першокласник чи учень 4-го класу
– він дитина, а діти люблять гратися. Звичайно ігри слід підбирати відповідно
до вікових категорій, добре продумувати завдання. Гра будується таким чином, щоб у ній брали участь усі, вона надає кожній
дитині можливість випробувати свої сили в змаганні на кмітливість, пережити
ситуацію поразки або успіху. Навіть
на самому «сухому» матеріалі можна сфантазувати елементи гри. У грі дитина вчиться спілкуванню з
однолітками, вчиться контролювати свою поведінку, підкоряючись правилам гри. Те, що відносно легко вдається дитині в грі, набагато гірше виходить при
відповідних вимогах дорослих. У грі дитина проявляє чудеса терплячості,
наполегливості, дисциплінованості. У грі дитина розвиває творчу уяву, кмітливість, вольові якості, етичні установки.
однолітками, вчиться контролювати свою поведінку, підкоряючись правилам гри. Те, що відносно легко вдається дитині в грі, набагато гірше виходить при
відповідних вимогах дорослих. У грі дитина проявляє чудеса терплячості,
наполегливості, дисциплінованості. У грі дитина розвиває творчу уяву, кмітливість, вольові якості, етичні установки.
Ось вдалий приклад
використання гри для формування взаємин у дитячому колективі, вміння
спілкуватися в групі, в парі.
Урок читання в 1 класі. Тема:
“Звук і літера Ж”. Учнів можна запросити на день народження літери і звука Ж.
Кожній групі слід дати особливе завдання – запросити гостей – казкових
персонажів, до складу імен яких входить звук [Ж];
– принести подарунки: квіти,
книги, ляльковий одяг;
– приготувати святкові
гостинці з цим звуком;
– запросити дітей в іменах
яких є цей звук;
– назвати звірів, птахів,
комах, що завітали на день народження.
Таким чином діти в цікавій
формі знайомляться із звуком .
На власних уроках постійно
присутній культ гри, це - традиційні ігри «Пригадай», «Торбинка-цікавинка»,
«Мовний дзвіночок», «Закінч вислови, думки», «З якого твору герой»,
«Математичний футбол», «Синоптик», «Дослідники» і багато інших.
Гра тільки здається легкою. А насправді, як
підкреслюють дослідники гри, вона потребує, щоб дитина, яка грається, віддавала
грі максимум своєї енергії, розуму, витримки, самостійності. Гра стає
напруженою працею і через зусилля веде до задоволення основних потреб дитини.
Узагальнюючи думки щодо освітнього значення гри, В. О. Сухомлинський
з цього приводу пише: «Тисячу разів сказано: навчання – праця, і його не можна
перетворювати на гру. Та не можна поставити китайську стіну між працею і грою.
Придивімося уважно, яке місце займає гра в житті дитини, особливо в дошкільному
і молодшому шкільному віці. Для неї гра – це найсерйозніша справа. У грі розкривається перед
дітьми світ, розкриваються творчі здібності особистості. Без гри немає і не
може бути повноцінного розумового розвитку» [7, 95].
Гра дарує щохвилинну радість, задовольняє актуальні
невідкладні потреби, а ще – спрямована в майбутнє, бо під час гри у дітей
формуються чи закріплюються властивості, вміння, здібності, необхідні їм для
виконання соціальних, професійних, творчих функцій у майбутньому. І скрізь, де
є гра, панує здоров’я, радість дитячого життя.
Бібліографія
1. Сухомлинський В. Мовчазне читання і письмо у початкових класах / Сухомлинський В.
// Урок української. - 2001.-N2. - C.42-44.
2. Сухомлинський В.О. Вибр.тв.К.:Рад.шк, 1999.
3. Сухомлинський В. О. Бібліографія творів /Вступ, ст. В.З. Смаля. Пок. пр.
склали Г.І. та О.В. Сухомлинська.
- К,: 2001.
4.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям //
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-ти томах. – К.: Рад. школа,
1977. – Т.3. – С. 95–98, С. 176–185.
5. Левківський М.В. Методичні
рекомендації з використання творчої спадщини В. О. Сухомлинського. - Житомир,
2005.
Немає коментарів:
Дописати коментар